Skip to main content

Köpvillkor

Allmänt om tjänsten

Delisch är en e-handelstjänst samt butik av mat och tilläggsprodukter. Tjänsten omfattar en beställning via vår webshop www.delisch.se tills dess du har fått dina produkter levererade. Leveranserna sker veckovis på söndagar. Särskilda villkor kan komma att gälla för vissa produkter och/eller tjänster. Sådana villkor gäller då som tillägg till dessa köp- och medlemsvillkor.

Dessa köp-och medlemsvillkor börjar gälla från och med 6 december 2020.

Parterna

Köp- och medlemsvillkoren reglerar avtalet mellan dig som kund (nedan: du, kunden, eller i fråga om medlemskap i lojalitetsprogram; medlemmen) och Delisch måltider AB (nedan: vi, Delisch).

Avtalets giltighet

Avtalet mellan dig som kund och oss tecknas när du gör ett köp i vår webshop. Köp- och medlemsvillkoren utgör parternas huvudsakliga reglering av de frågor som omfattas av dessa villkor. Du har rätt att säga upp (nedan: avboka) avtalet (nedan: leveransen) senast kl 12.00 7 dagar före planerad leverans utan kostnad och med full återbetalning. 

Delisch förbehåller sig rätten att uppdatera och revidera dessa köp- och medlemsvillkor. Därför ber vi dig alltid kontrollera gällande villkor på www.delisch.se/villkor. Vid större förändringar av köp- och medlemsvillkoren meddelar vi kunder som har en framtida leverans inbokad per e-post senast 7 dagar innan ändringarna träder i kraft.

Kontaktuppgifter

Tjänsten ägs och drivs av Delisch måltider AB, Hammarströmsvägen 8, 91342 Obbola, org.nr. 559247-5700.

Vid frågor om köp- och medlemsvillkoren eller övriga kundtjänstärenden får du gärna kontakta vår kundtjänst per e-post: info@delisch.se. För frågor gällande vår integritetspolicy, behandlingen av dina personuppgifter eller dina rättigheter hänvisar vi till info@delisch.se.

Aktuella kontaktuppgifter till oss finns även på www.delisch.se/kontakta-oss. och på Mina Sidor under fliken Mina Sidor.

Att vara kund hos Delisch

Att bli kund

För att bli kund hos Delisch måste du vara minst 18 år, bo inom ett område i Sverige där Delisch har möjlighet att leverera och bli godkänd i den kreditkontroll som görs av vår betalningspartner.

Du blir kund hos oss när du registrerat dina uppgifter på www.delisch.se i samband med din första beställning. Genom att klicka på ”slutför köp” vid registrering av dina uppgifter godkänner du aktivt såväl våra köp- och medlemsvillkor som vår integritetspolicy samt förbinder dig att följa dem. För information om vilka personuppgifter vi behandlar och syftet med behandlingen hänvisar vi till vår integritetspolicy.

Du kan också med ditt samtycke överlåta registreringen till en säljare eller annan representant för Delisch.

Efter att du genomfört din beställning skickas en bekräftelse per e-post om ditt köp samt viktig information om tjänsten, bland annat när din leverans kommer att ske. I detta bekräftelsemejl hittar du också information om hur du går tillväga om du ångrar din beställning. Du kan ångra din beställning fram till kl 12.00 7 dagar före leverans.

Som kund hos Delisch är du inte bunden att köpa någonting, du avgör själv när och vad du vill beställa. Med ditt samtycke skickar vi ut nyhetsbrev varje vecka när det finns en ny meny att beställa ifrån eller då sista beställningsdag för närmaste leverans närmar sig.

Hantering av kundkonton

Aktivt kundkonto

Kunden hanterar sina leveranser och leveransuppgifter på Mina Sidor. Kundkontot är aktivt även om kunden är på paus. Kunden mottar kommunikation från Delisch enligt valda kommunikationsinställningar.

Pausat kundkonto

Inga leveranser kommer att ske utan att kunden själv aktivt bokar på en leverans/gör en beställning. Kundkontot är fortfarande aktivt, se aktivt kundkonto. Kunden mottar kommunikation från Delisch enligt valda kommunikationsinställningar.

Raderat kundkonto

Kunden har kontaktat kundservice skriftligen och bett om radering av kundkonto. Kundens konto är helt raderat från Delisch och kan ej återskapas. Kunden mottar inte någon kommunikation från Delisch.

Kommunikationsinställningar

Kunden kan själv styra vilka kontaktvägar som Delisch har rätt att använda för erbjudanden om produkter och tjänster från Delisch. Inställningen omfattar e-post, sms, telefon och brev och görs via Mina Sidor.

Uppgifternas riktighet

Uppgifterna vid registrering ska vara korrekta och du är skyldig att uppdatera dessa uppgifter om de vid någon tidpunkt skulle förändras. Vi uppdaterar inte automatiskt dina kontaktuppgifter efter registreringen. Enklast är att gå till Mina Sidor och ändra eventuella felaktigheter på dina kontakt- och betalningsuppgifter (adress, e-post samt telefon, betalsätt) som du hittar under Mitt konto.

Om vi inte kan fullgöra leveransen på grund av du som kund har givit felaktiga uppgifter kan du ändå komma att debiteras för leveransen, se även avsnittet Leverans.

Behandling av personuppgifter

När du köper våra produkter och använder våra tjänster kan du direkt eller indirekt komma att ge oss information om dig själv på ett antal olika sätt:

Vid köp av produkter eller tjänster från Delisch, vid reklamation eller kundtjänstärenden, genom användning av hemsidan, Mina Sidor och sociala medier, vid försäljningsfrämjande aktiviteter, vid tävlingar, event och kundaktiviteter, i samband med företagets rättsliga förpliktelser.

Den nya Dataskyddsförordningen, som trädde i kraft 25 maj 2018, har stärkt dina rättigheter att styra hur du vill att vi hanterar personuppgifter kopplade till dig som är kund hos oss.

För mer detaljerad information om behandling av personuppgifter, hänvisar vi dig att läsa mer om detta i vår integritetspolicy, eller till att kontakta oss via kundtjänst.

Ångerrätt vid registrering

Om du ångrar din registrering som kund och därmed ditt första köp kan du alltid ångra detta avgiftsfritt fram till frist för gällande ändring och avbokning som du finner i anslutning till din produkt i Menyn (www.delisch.se/meny). Vissa produkter tillämpar en senare avgiftsfri sista avbokning, vilket framgår i Menyn (www.delisch.se/meny). När produkten inte längre går att ändra har tidsgränsen passerats och det är inte längre möjligt att avboka din produkt.

Försäljningen av färdiglagade mat och tilläggsprodukter från Delisch omfattas inte av ångerrätt enligt distansavtalslagen (lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Detta betyder att du inte kan lämna tillbaka/avboka produkten efter leverans/att frist för ändring och avbokning passerats. 

Radera ditt kundkonto

Önskar du radera ditt kundkonto ber vi dig kontakta oss skriftligen via kundtjänst, på så vis kan vi behandla ditt ärende på ett tryggt och säkert sätt. Vi har inte möjlighet att radera ett kundkonto vid obetalda fakturor. När kontot raderas kommer du att förlora tillgång till dina kontodetaljer och tidigare orderhistorik. För mer information om avslut av kundkonto se vår integritetspolicy.

Om tjänsten

Leverans

Nästkommande leveranstillfälle framgår i Menyn (www.delisch.se/meny). Vissa produkter och specialerbjudanden kan ha andra leveransdagar, då framgår detta tydligt tillsammans med produkten i produktbeskrivningen.

Vi levererar normalt även på röda dagar och allmänna helgdagar om inget annat har meddelats. 

Mina sidor

Efter att du blivit kund hanterar du alla dina leveranser, tilläggsprodukter och tilläggstjänster via Mina Sidor. 

Delisch frånsäger sig allt ansvar om kunden på grund av slarv, stöld, ID kapning eller liknande incident leder till att någon annan kan logga in på Mina Sidor på kundens konto.

Ändringar av leverans

Du kan när som helst avboka en leverans inom frist för ändring och avbokning via Mina Sidor. Där kan du också lägga till någon eller några av våra tilläggsprodukter eller tjänster.

Vissa produkter tillämpar en kortare framförhållning, vilket i så fall framgår av Mina Sidor. När produkten inte längre går att ändra på Mina sidor har tidsgränsen passerats.

Priser och avgifter

För aktuella priser och eventuella extra avgifter hänvisas till vår webbplats: www.delisch.se. Alla priser är i svenska kronor och inklusive moms.

Information om pris- och andra förändringar av tjänstens innehåll

Delisch äger rätt att genomföra förändringar beträffande pris och/eller tjänstens innehåll. Vid prisändringar eller väsentliga förändringar beträffande tjänstens innehåll ändras det endast för nya beställningar.

Introduktion- och andra erbjudanden

Introduktionserbjudanden som t ex rabatter eller premier kan erbjudas till nya kunder och gäller enbart vid registreringstillfället eller enligt villkor för specifikt erbjudande.

Delisch ansvarar inte för felaktig information i material, kommunikation eller erbjudanden som har producerats av 3:e part och publicerats på andra hemsidor och sajter som är utanför vår kontroll. För att få information om aktuella erbjudanden för dig som kund kan du alltid kontakta vår kundtjänst.

Garanti

Som kund hos Delisch kan du välja mellan att betala med kort, faktura eller e-faktura, eller andra betalningsmedel som vi väljer att erbjuda. Faktura- och e-fakturabetalningar hanteras för Delisch räkning av vår betalningspartner. Villkoren hittar du här. För standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SECCI) klicka här. Har du frågor om faktura och e-fakturabetalningar kontaktar du vår betalningspartner på telefon xxxxxx.

Väljer du kreditkort som betalningssätt kan du bli ombedd att bekräfta att det är du som är kortets innehavare. Detta kallas 3D-Secure och verifieringen sker via BankID. BankID är en säker elektronisk legitimation som utfärdas av din bank. Om du har frågor eller upplever problem med verifieringen av ditt betalkort kan du kontakta din bank om hjälp.

Baserat på dina aktiva produktval accepterar du våra betalningsvillkor och att priset du debiteras kan variera beroende på de produktval du gör.

När du registrerar dig som kund har vi rätt att genomföra en kreditkontroll. Vid icke godkänd kreditkontroll avslås registreringen.

För påminnelseavi kan en påminnelseavgift komma att tas ut. För inkassoärenden utgår inkassoavgift samt dröjsmålsränta.

För ytterligare information relaterade till avgifter kopplade till påminnelser, inkassoavgift, räntesats m.m. hänvisas till vår betalningspartners villkor, se länk ovan.

På Mina Sidor kan du under Mitt konto och Betalsätt ändra till det betalningsalternativ du önskar.

Vid utebliven betalning kan fortsatta leveranser komma att stoppas. Observera att utebliven betalning inte gäller som uppsägning av avtalet, eller avbokning av fortsatta leveranser.

Betalning

Betalning med kort

Vi debiterar ditt kort på beställningsdagen. Vill du uppdatera dina kortuppgifter måste du själv ange dessa på Mina Sidor. Av säkerhetsskäl kan inte vår kundtjänst hantera dina kortuppgifter.

Betalning med faktura och e-faktura

Vid fakturabetalning skickas fakturan inom en vecka efter leverans. Fakturan skickas till den e-postadress du har angett vid registreringen. För anslutning till e-faktura kontaktar du din bank. På fakturor tillämpar vi 14 dagars förfallotid och vi tar ut en fakturaavgift om 19 kr.

Presentkort

Dessa köp- och medlemsvillkor gäller även för förbetalda presentkort. Mottagaren använder presentkortet genom att registrera sig på hemsidan och ange presentkortets kod. Om mottagaren redan är befintlig kund måste presentkortets kod registreras på Mina sidor. Då reduceras nästkommande faktura med det aktuella beloppet.

Distanshandelslagen gäller vid köp av presentkort och köpet kan ångras inom 14 dagar från köptillfället förutsatt att presentkortet inte aktiverats i samband med bokning av produkt. Ett aktiverat presentkort återbetalas inte helt och kan inte växlas in mot kontanter. Giltighetstiden på ett presentkort är ett år från det datum presentkortet köptes, om inte annat anges på presentkortet.

Leverans

Tidpunkt för leverans

Leverans sker till dörren på den leveransadress som du anger vid registreringen, som också kan justeras på Mina Sidor. Tid för leverans får du aviserat via sms dagen innan leverans. Om leverans beräknas ske vid annan tidpunkt meddelas du som kund om detta.

Vissa leveransdagar, produkter eller tjänster kan ha avvikande leveranstider. I dessa fall informeras du som kund om detta via sms, e-post eller vid beställningstillfället.

Är du inte hemma vid tidpunkten för leverans skickas ett sms med leveransbekräftelse till det mobiltelefonnummer som uppgetts vid registrering av tjänsten. Därefter lämnas leveransen utanför dörren till uppgiven leveransadress.

När en produkt är levererad till leveransadressen övergår ansvaret för produkten till dig som kund. Delisch ersätter ej stulen eller väderdrabbad produkt.

Vid oförutsedda händelser och/eller besvärliga väderförhållanden kan kassen i undantagsfall komma att levereras efter utsatt tid, det vill säga efter klockan 22, förutsatt att vi inhämtat ditt godkännande före klockan 22.

Ändring av leveransdatum

Delisch förbehåller sig rätten att ändra leveransdag på enstaka leveransdatum och/eller på vissa postnummer när det finns synnerliga skäl för oss att optimera vissa leveransområden. I dessa fall informeras de kunder som berörs av eventuell förändring samt har en framtida leverans inbokad. Informationen meddelas per e-post senast 5 dagar innan förändringen träder i kraft.

Ändringar av leveransområde

Delisch förbehåller sig rätten att ändra leveransområde genom att stänga eller begränsa leverans av våra produkter och tjänster på vissa postnummer när det finns synnerliga skäl för oss att optimera vissa leveransområden. I dessa fall informeras de kunder som berörs av eventuell förändring samt har en framtida leverans inbokad. Informationen meddelas per e-post senast två veckor innan förändringen träder i kraft.

Inställd leverans

Delisch förbehåller sig rätten att ställa in eller avboka leverans om kunden har angivit bristande eller felaktiga uppgifter vid registrering eller vid force majeure-liknande händelser såsom naturkatastrofer, krig, politiska oroligheter, strejk, lockout, blockad eller annat avtalshinder, eldsvåda, olyckshändelse eller annan omständighet utanför kontroll för Delisch. I sådana undantagsfall meddelas du som kund om detta snarast möjligt.

Kundens ansvar gällande leveransuppgifter

Delisch förbehåller sig rätten att debitera dig som kund för en leverans som inte kunnat genomföras om den har orsakats av att felaktiga eller bristande uppgifter angivits såsom felaktig adress, portkod eller särskild information gällande leveransadressen. Du som kund är skyldig att säkerställa att Delisch alltid har korrekta leveransuppgifter till dig. Om Delisch behöver ringa dig via en porttelefon för att leverera kassen, är det i synnerhet viktigt att du alltid är tillgänglig på telefon under leveransdagen. Om Delisch inte kan leverera till dig på grund av felaktigt angivna leveransuppgifter eller för att vi inte får tag på dig vid leveransen debiteras du fullt pris för middagskassen.

Livsmedelsfrågor

Kylkedja

Delisch färdiglagade mat levereras i en obruten kylkedja, vilket innebär att färskvaror och tillagad mat hålls kylda under hela transporten.

Förändring av produktens innehåll

Delisch förbehåller sig även rätten att i undantagsfall byta ut produkter som listas i menyerna mot lämpliga ersättningsvaror. Detta kan bli aktuellt vid råvarubrist eller om ursprungsingrediensen av annan anledning behöver bytas ut eller ersättas.

Särskilda behov eller matallergier

Vissa av våra produkter kan vara speciellt framtagna för särskilda kostbehov såsom glutenintolerans och laktosöverkänslighet. Detta framgår tydligt i beskrivningen av dessa produkter. Övriga produkter är inte anpassade efter unika kundbehov, såsom icke nöt- eller fläskkött, allergier eller livsmedelsöverkänslighet. Produkterna kan vid vissa tillfällen innehålla nötter och andra allergener.

Kunden ansvarar själv för att läsa på innehållsförteckningarna. Kunder med en överkänslighet eller allergi uppmanas vara extra uppmärksamma.

Kunden har ett eget ansvar att förvara och tillaga råvaror och livsmedel på ett säkert sätt. Se information om livsmedelshygien på Livsmedelsverkets hemsida. Det innefattar att förvara livsmedel i angiven temperatur samt diska köksredskap mellan kontakt med livsmedel.

Du som konsument har dock möjlighet att reklamera en produkt efter du har fått hem varan om det t ex visar sig att du inte kan äta varan. Se mer om detta under Reklamationer.

Särskild livsmedelsupplysning

För att du som kund ska få tillräckligt med information om varors innehåll, allergener etc. i våra produkter har Delisch ansvariga personer på kundtjänst som svarar på frågor om produkternas/rätternas innehåll under våra öppettider. 

För vissa ärenden såsom misstänkta matförgiftningar kan vi behöva be om extra information om vad som hänt inklusive information om sjukdomsförlopp. Denna information inhämtas för att möjliggöra en bedömning av orsaken och omfattningen för att snabbt kunna spåra eller stoppa en viss råvara eller nå ut med information till eventuella berörda samt myndigheter.

Vid specifika frågor om överkänslighet och hälsa är du självklart välkommen att kontakta vår kundtjänst. Tänk dock på att e-post generellt inte är en säker kommunikationsväg för känsliga personuppgifter. För information om hur uppgifter hanteras och lagras i samband med särskilda livsmedelsärenden så hänvisar vi till vår integritetspolicy.

Reklamationer

Om det skulle vara något fel på levererade produkter, om du saknar produkter, eller om du är missnöjd med själva leveransen kan du göra en reklamation. Detta gör du via att maila till kundtjänst info@delisch.se. Reklamationsrätt uppstår då varan är felaktig eller då varan inte uppfyller kvalitetskraven eller på annat sätt inte går att äta.

Vid större reklamationer har Delisch rätt att hämta tillbaka den felaktiga produkten. 

Delisch granskar reklamationen och ersätter godkända reklamationer med varans värde. 

Vi behöver ta emot er reklamation senast 5 dagar efter leverans. Detta för att vi på bästa sätt ska kunna följa upp det inträffade med rätt part.

Ångerrätt

Försäljningen av färdiglagad matl från Delisch omfattas inte av ångerrätt enligt distansavtalslagen (lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler).

Du kan läsa mer om ångerrätt och vilka varor och tjänster som är undantagna från ångerrätt på Konsumentverkets hemsida.

Övrigt

Överlåtelse av rättigheter och skyldigheter

Delisch förbehåller sig rätten att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal till en annan part till exempel i samband med en förändring i företagets organisation.

Uppsägning och tvist

Delisch förbehåller sig rätten att säga upp tjänsten för kund som bryter mot dessa köp- och medlemsvillkor. En sådan uppsägning sker omedelbart och kunden meddelas om detta via e-post.

Delisch förbehåller sig rätten att upphöra med leveranser till kunden om Delisch anser sig ha särskilda skäl att inte utföra leverans av middagskassar i det område där kunden bor.

Om tvist föreligger mellan Delisch och kunden ska parterna i första hand försöka lösa tvisten genom överenskommelse. Om parterna inte kan enas kan tvisten avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden i den mån nämnden är behörig att pröva frågan. I annat fall avgörs tvisten av allmän domstol i Sverige.